دسته‌بندی نشده

اسکالپ وین چیست؟ همه انچه باید در مورد اسکالپ وین بدانید

اسکالپ وین

اسکالپ وین چیست؟

همه انچه باید در مورد اسکالپ وین بدانید، اسکالپ وین چیست؟ انواع اسکالپ وین کدام است؟ مزایای اسکالپ وین چیست؟ معایب اسکالپ وین چیست؟ نحوه الصاق اسکالپ وین چیست؟

برخی از متخصصان پزشکی  اسکالپ وین  را “مجموعه تزریق بالدار” یا “ست پروانه ای” می نامند. چرا که یک “بال” پلاستیکی  پروانه ای شکل در دو طرف سوزن وجود دارد که برای تزریق به رگ استفاده می شود. باند الاستیک به عنوان تورنیکه برای اتساع وریدها استفاده می شود.  سوزن اسکالپ  با زاویه 30 درجه نسبت به سطح پوست وارد می شود و سوزن در جهت جریان خون است. با ورود سوزن به لومن ورید، فلاش خون در هاب دیده می شود.

ست ورید پروانه ای یا اسکالپ که به عنوان ست انفوزیون بالدار نیز شناخته می‌شود، دستگاهی تخصصی است که برای خون‌گیری از ورید و تجویز دارو یا درمان داخل وریدی استفاده می‌شود. یک اسکالپ  شامل  یک سوزن بسیار ظریف،  بال پروانه ای پلاستیکی برای ثابت شدن اسکالپ روی پوست، لوله شفاف انعطاف پذیر و یک رابط کانکتور است.کانکتور که اسکالپ را به دستگاه دیگری متصل می کند. یعنی به یک لوله یا کیسه جمع‌آوری برای خون‌گیری وصل می شود.  تمام اسکالپها  دارای طراحی مشابهی هستند.

اسکالپ وین سبز اچ دی HD

 اسکالپ یا سوزن پروانه‌ای یک محصول پزشکی است که برای ورود سریع به رگ در شرایط انفوزیون طولانی مدت طراحی شده است. اسکالپ وین دارای یک سوزن سیلیکونی مورب کوتاه است که کانولاسیون آتروماتیک را نیز تسهیل می کند.  بالهای پروانه ای شکل اسکالپ وین امکان قرارگیری راحت تر روی پوست را فراهم می کند. بال‌های پروانه جایگذاری اسکالپ وین را بسیار آسان‌تر می‌کنند و در عین حال از لیز خوردن آن‌ها در محل قرارگیری جلوگیری می‌کنند.

سوزن پروانه ای که به آن سوزن  بالدار نیز گفته می‌شود، برای سوراخ کردن ورید، که معمولاً در دست‌ها، مچ دست و/یا پوست سر فرد برای انجام تزریق یا فلبوتومی قرار دارد، ساخته و استفاده می‌شوند. این وسیله تزریقی از 2 زائده قابل خمش تشکیل شده است که “بال” نامیده می شود، یک سوزن زیرپوستی تیز که کمترین فشار را به بافت وارد می کند، یک  رابط یا کانکتور که برای اتصال سوزن پروانه ای به وسیله دیگری مثله سرنگ ، لوله اکستنشن، کیسه خون عمل می کند.

بال های اسکالپ  از مواد PVC انعطاف پذیر ساخته شده است و خاصیت غیر سمی دارد. در عین حال اسکالپ وین  دارای سختی است که پوست را تحریک نمی کند. انتهای پروگزیمال هر محصول در مجموعه پروانه ای توسط یک کانکتور به کیسه خون یا حتی سرنگ وصل می شود.

 تمام اسکالپ وین ها بدون لاتکس استریل هستند. سوزن اسکالپ  نازک و از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. اسکالپ وین مانند انژیوکت دارای کد رنگی هستند تا گیج سوزن ها قابل تشخیص باشد.

 گیج ها و رنگ اسکالپ وین عبارتند از:

اسکالپ وین گیچ 18 یا رنگ صورتی

اسکالپ وین گیج 19 با رنگ سفید یا کرم

اسکالپ وین گیج 20 با رنگ زرد

اسکالپ وین گیج 21 با رنگ سبز

اسکالپ وین گیج 22 یا رنگ مشکی

اسکالپ وین گیج 23 یا رنگ آبی

اسکالپ وین گیج 25 یا رنگ نارنجی

اسکالپ وین گیج 27 یا رنگ خاکستری

اسکالپ وین سوپا

در هنگام خرید اسکالپ وین باید به چه نکاتی توجه کنیم ؟

باید مطابق با استانداردهای بین المللی تولید و تولید شده باشند.

اسکالپ باید یکبار مصرف باشد.

اسکالپ  هاب باید غیر سمی، استریل و آپیروژن باشند.

اسکالپ  دارای بال های نرم هستند.

 اسکالپ  دارای سوزن های جدار نازکی هستند.

رنگ بال های اسکالپ  ها نشان دهنده گیج های سوزن می باشند.

سوزن  اسکالپ  دارای روکش های ایمن و محافظ هستند.

میانگین ماندگاری اسکالپ وین  5 سال است.

 اسکالپ  در بسته بندی های  تاول حاوی کاغذ طبی و فیلم شفاف بسته بندی می شوند.

 استانداردهای استریلیزاسیون اسکالپ وین  EO می باشد.

موارد استفاده از ست اسکالپ وین 

 اسکالپ  عمدتاً برای موارد زیر استفاده می شوند:

رگ‌گیری یا جمع‌آوری خون از ورید برای گرفتن نمونه خون برای آزمایش‌ها و در بانک‌های خون اهداکنندگان خون

 اسکالپ  معمولاً برای انجام روش‌های دشوار رگ‌گیری مانند در بزرگسالان، کودکان و نوزادان استفاده می‌شوند.

 هیدراتاسیون یا تزریق مایعات داخل وریدی اگر بیمار کم آب باشد و نتواند مایعات بنوشد یا نتواند به اندازه کافی برای جبران از دست دادن مایعات مصرف کند.

برای تزریق داروها، انتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد و برای درمان هایی مانند شیمی درمانی .

کاربردهای متعددی در جراحی پلاستیک از جمله برای شستشوی زخم، تزریق سالین و تخلیه مداوم با مکش دارد.

 

مزایای ست اسکالپ وین 

 مطالعات اخیر و همچنین قدیمی‌تر نشان داده‌اند که استفاده از اسکالپ وین چندین مزیت دارند:

به لطف لوله انعطاف پذیر خود، اسکالپ وین می تواند به سطح بیشتری از بدن برسد و حرکات بیمار را نسبت به یک سوزن مستقیم و ساده تحمل کند.

به دلیل اندازه کوچک و طراحی با زاویه کم – که امکان قرارگیری دقیق را فراهم می کند – می تواند به رگ های بسیار سطحی مانند رگ های دست، پا، مچ و پوست سر دسترسی پیدا کند.

استفاده از اسکالپ  درد کمتری دارد و برای دسترسی به رگ های کوچک و باریک مانند رگ های نوزادان و افراد مسن مناسب تر باشد.

بر اساس یک مطالعه اخیر، استفاده از یک اسکالپ  برای خونگیری، میزان تجزیه خون را به نصف در مقایسه با سرنگ یا حتی انژیو کت کاهش داد. استفاده از اسکالپ   احتمال خونریزی شدید، فروپاشی ورید یا آسیب عصبی را پس از خونگیری در بیمار کاهش می دهد. همچنین یافته ها نشان می دهد که برای افراد مبتلا به اختلالات خونریزی مانند هموفیلی مفیدتر است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از اسکالپ وین در مقایسه با آنژیوکت کمتر با ایجاد تجزیه خون  و از بین بردن نمونه خون مرتبط است.

اسکالپ وین  یا سوزن پروانه ای

اسکالپ یا سوزن پروانه ای وسیله ای است که برای دسترسی به ورید برای خون گیری یا تزریق دارو استفاده می شود. برخی از متخصصان اسکالپ وین  را “ست تزریق بالدار” یا “سوزن پروانه ای” می نامند. این مجموعه به این دلیل نام خود را گرفته است که دارای دو بال پلاستیکی در دو طرف سوزن توخالی وجود دارد که برای دسترسی به رگ استفاده می شود. در حالی که برخی از عناصر تشکیل دهنده سوزن پروانه ای می توانند متفاوت باشند اما اکثر مدلهای موجود در بازار شامل یک سوزن ، بال پروانه ای و لوله پلاستیکی  می باشند.  سوزنی  که به بالها و لوله متصل است لوئر لاک است.

موارد استفاده از اسکالپ وین از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی  چیست؟

رگ گیری

 رگ‌گیری زمانی است که یک فلبوتومیست برای گرفتن خون به ورید نیاز پیدا می کند.  فلبوتومیست یک متخصص پزشکی است که در خون گیری تخصص دارد. اسکالپ وین ها یا سوزن های پروانه ای اغلب برای افرادی استفاده می شود که ممکن است انجام رگ گیری روی آنها دشوار باشد  برای مثال  بزرگسالان مسن تر و  نوزادان ازین دسته هستند.  اسکالپ   در مقایسه با  انژیوکت به زاویه کمتری برای تزریق نیاز دارد. طول سوزن کوچکتر به راحتی روی رگهایی که شکننده، کوچک و یا آن رول هستند قرار می گیرد. سوزن های پروانه ای یا اسکالپ وین اغلب زمانی استفاده می شود که فرد می خواهد خون اهدا کند یا کادر درمان نیاز به ازمایش خون بیمار هستند. خوبی سوزن پروانه ای این است که توسط لوله ای انعطاف پذیربه انتهای  کیسه خون متصل می شود.

هیدراتاسیون IV

 اگر به مایعات نیاز دارید، یک پرستار یا پزشک ممکن است از اسکالپ   برای دسترسی به ورید استفاده کند. هیدراتاسیون IV ممکن است برای درمان کم آبی بدن استفاده شود یا اگر به دلیل بیماری یا یک جراحی نمی توانید بخورید یا بنوشید، باید از اسکالپ  استفاده کنید. اسکالپ   اجازه می دهد تا مایعات یا داروهابه بدن تزریق شود تا به آبرسانی مجدد و بازیابی سطح مایعات کمک کند.

تزریق دارو

 اسکالپ وین  به پزشک اجازه می دهد تا داروهای مورد نیاز یمار را تجویز کند. این داروها را می توان از طریق یک سرنگ و با اتصال به لوله اسکالپ انجام داد.  زمانی که نمی توانید داروها را از طریق دهان مصرف کنید یا نیاز دارید که داروها به سرعت اثر کنند، انتقال آنها از طریق رگ  و اسکالپ وین مفید است. سوزن های پروانه ای  یا اسکالپ وین معمولاً وسیله ای مناسببرای تزریق های طولانی مدت نیست.  چرا که سوزن می تواند به راحتی در ورید جابجا شود. پزشک ممکن است دسترسی به رگ را از طریق یک ورید بزرگتر و از طریق یک خط مرکزی (PICC) که به صورت محیطی وارد شده است، پیشنهاد دهد.

 انواع گیج های اسکالپ وین کدامند؟

تولید کنندگان،  اسکالپ وین یا سوزن های پروانه ای را در اندازه های مختلف می سازند. این اندازه ها که در علم پزشکی گیج نامده می شود به کادر درمان کمک می کند تا متناسب با شرایط بیمار و تشخیص خود  اسکالپ  مناسب را با توجه به اندازه خود تعیین کنند. بیشتر اسکالپ وین ها  بین 18 تا 27 گیج هستند. هرچه این عدد بیشتر باشد، اندازه سوزن کوچکتر یا نازکتر است.گیج های بالتر برای کودکان و نوزادان کاربرد دارند و  اگر افراد بالغ  از سوزن‌های کوچک‌تر (مانند گیج 25 تا 27) استفاده کنند، احتمال تخریب (همولیز) یا لخته شدن خون به دلیل اندازه کوچک‌تر سوزن وجود دارد.

مطالعه ای  در مورد مزایای اسکالپ وین 

مطالعه‌ای در سال 2016 نشان داد که استفاده از اسکالپ وین برای خون‌گیری در مقایسه با آنژیوکت میزان تجزیه خون را به نصف کاهش می‌دهد. محققان دریافتند که استفاده از سوزن های پروانه ای در مقایسه با آنژیوکت با ایجاد تجزیه خون کمتری مرتبط است. استفاده از اسکالپ وین همچنین ممکن است مزایای بیشتری برای مبتلایان به اختلالات خونریزی مانند هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند داشته باشد. اسکالپ وین با استفاده از یک سوزن کوچک تزریق وریدی یا خون گیری را امکان پذیر می کنند. در حالت ایده‌آل، استفاده از سوزن پروانه‌ای احتمال خونریزی شدید را پس از تزریق یا خون‌گیری کاهش می‌دهد.

معایب اسکالپ وین  چیست؟

از اسکالپ  برای تزریق های طولانی مدت نمی توان استفاده کرد و این شاید مهمترین عیب اسکالپ  باشد. البته مدت زمانی که یک اسکالپ وین می تواند برای داروها استفاده شود بسته به سازنده آن یا شرکت تولید کننده متفاوت میی باشد، برخی از تولیدکنندگان توصیه می کنند که تزریق بیش از پنج ساعت با اسکالپ انجام نشود. از طرفی دیگر گاهی اوقات، قرار دادن صحیح سوزن های پروانه ای ممکن است دشوار باشد. سوزن کوتاه ممکن است به راحتی از رگ عقب کشیده شده و خارج شوند.

ویژگیهای اسکالپ وین چیست؟

  • از اسکالپ وین برای رگ گیری و انفوزیون داخل وریدی استفاده می شود.
  • دو بال اسکالپ وین استقرار آسان و ایمن روی پوست را تضمین می کند.
  • لوله کشسان انعطاف پذیر تزریق ایمن از راه دور از محل سوراخ وریدی را تسهیل می کند، بنابراین خطر جابجایی را کاهش می دهد.
  • سوزن های اسکالپ وین از فولاد ضد زنگ درجه بالا با لبه اریب سه گانه ساخته شده اند.
  • سوراخ کردن عروق بدون ضربه و بدون درد و سوزش را تضمین می کند.
  • دارای سوزن لوئر لاک و استریل شده
  • انتخاب گسترده ای از گیج ها و طول های سوزن تزریق که ازگیج  18 تا 27 می باشد  امکان انتخاب صحیح اسکالپ وین  را با توجه به قطر ورید و ویسکوزیته محلول آبی فراهم می کند.
اسکالپ وین سبز اچ دی HD

اسکالپ وین سبز اچ دی HD

  • سوزن دارای پوشش سیلیکونی جهت کاهش سوزش و درد تزریق
  • جهت تزریق های سرپایی و کوتاه مدت
  • یکبار مصرف، غیر سمی، غیر تب زا
  • دارای سوزن از جنس استیل ضد زنگ پزشکی
  • سِتَرون شده با گاز اتیلن اکساید
  • دارای درپوش محافظ سوزن
  • قابل استفاده جهت تزریق انواع محلول های تزریقی و داروها به ورید بیمار

اسکالپ  یا سوزن‌های پروانه‌ای، دستگاه‌های پزشکی استریل و یک‌بار مصرف هستند که از یک سوزن بالدار متصل به لوله‌ای انعطاف‌پذیر که با اتصال Luer Lock ختم می‌شود که امکان سازگاری با خط تزریق را فراهم می‌کند، تشکیل شده‌اند.

ست اسکالپ وین از پنج عنصر تشکیل شده است:

غلاف محافظ سوزن

 یک سوزن کوتاه با یک اریب کوتاه از جنس استنلس استیل

 یک توپی پلاستیکی متشکل از یک یا دو بال نرم که برای گرفتن و محکم کردن وسیله استفاده می شود.

 یک لوله PVC انعطاف پذیر شفاف

 یک اتصال Luer Lock

 اسکالپ وین معمولا در موارد زیر استفاده می شود:

 تزریق مکرر کوتاه مدت و/یا تزریق حجم کم دارو یا مشتقات خون

 نمونه گیری یکباره خون سیاهرگ سخت یا با قطر کوچک مانند نوزادان و کودکان

ست های اسکالپ وین

 اسکالپ برای نمونه گیری خون و تزریق مقادیر کمی از مواد  تزریقی ایده آل است که  اغلب در درمان بیماران مبتلا به انقباضات و همچنین در اطفال یا کودکان استفاده می شود.

اسکالپ که به عنوان مجموعه انفوزیون بالدار نیز شناخته می‌شود، وسیله‌ای تخصصی است که برای خون‌گیری از ورید و تجویز دارو در ورید استفاده می‌شود. اسکالپ وین شامل یک سوزن زیرپوستی بسیار ظریف، دو “بال” انعطاف پذیر – شبیه بال های یک پروانه – لوله شفاف انعطاف پذیر و یک رابط است. رابط هم  به دستگاه دیگری متصل می شود، یعنی به یک لوله خلاء یا کیسه جمع آوری برای خون گیری برای تزریق دارو و مایعات.  در حالی که تمام اسکالپ وین دارای طراحی مشابهی هستند، مدل های جدیدتر شامل یک دستگاه ایمنی اسلاید و قفل برای جلوگیری از صدمات ناشی از سوزن زدن و استفاده مجدد از سوزن های استفاده شده است که باعث انتقال بیماری های عفونی مانند اچ آی وی و هپاتیت B و C می شود.

اسکالپ وین آبی اچ دی HD گیج ۲۳

اسکالپ وین عمدتاً برای موارد زیر استفاده می شوند:

رگ‌گیری

 رگ‌گیری یا جمع‌آوری خون از ورید برای گرفتن نمونه خون برای آزمایش‌ها و در بانک‌های خون اهداکنندگان خون. ست‌های اسکالپ وین معمولاً برای انجام روش‌های دشوار رگ‌گیری مانند در بزرگسالان، کودکان و نوزادان استفاده می‌شوند.

 هیدراتاسیون یا تزریق مایعات داخل وریدی:

 اگر بیمار کم آب باشد و نتواند مایعات بنوشد یا نتواند به اندازه کافی برای جبران آن مایعات مصرف کند.

 برای تزریق داروها :

 مانند داروهای ضد درد  و برای درمان هایی مانند شیمی درمانی یا آنتی بیوتیک ها

جراحی پلاستیک

 کاربردهای متعددی در جراحی پلاستیک از جمله برای شستشوی زخم، تزریق سالین و تخلیه مداوم مکش دارد.

مزایای استفاده از اسکالپ وین

 مطالعات اخیر و همچنین قدیمی‌تر نشان داده‌اند که اسکالپ   چندین مزیت دارند: به لطف لوله انعطاف پذیر خود، اسکالپ  می تواند به سطح بیشتری از بدن برسد و حرکات بیمار را نسبت به یک سوزن مستقیم و ساده تحمل کند.

 به دلیل اندازه کوچک و طراحی با زاویه کم – که امکان قرارگیری دقیق را فراهم می کند – می تواند به رگ های بسیار سطحی یا رگ های کم دسترسی مانند رگ های دست، پا، مچ و پوست سر دسترسی پیدا کند.

استفاده از اسکالپ  باعث می شود بیمار درد کمتری داشته باشد و برای دسترسی به رگ های کوچک و باریک مانند رگ های نوزادان و افراد مسن مناسب تر باشد.

 بر اساس یک مطالعه اخیر، استفاده از یک اسکالپ وین برای خونگیری، میزان تجزیه خون را به نصف در مقایسه با استفاده از داخل وریدی کاهش داد. استفاده از اسکالپ وین  برای گرفتن نمونه خون احتمال خونریزی شدید، شکافته شدن ورید یا آسیب عصبی را پس از خونگیری در بیمار کاهش می دهد.

همچنین مشخص شده است که برای افراد مبتلا به اختلالات خونریزی مانند هموفیلی استفاده از اسکالپ  مفیدتر است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از اسکالپ وین در مقایسه با آنژیوکت کمتر با ایجاد تجزیه خون – و از بین بردن نمونه خون مرتبط است.

اجزاء اسکالپ وین چیست؟

  • سوزن با درپوش محافظ
  •  بال ها،
  •  لوله از جمله کانکتور قفل Luer با درپوش (همه قسمت ها برای تشکیل یک واحد با هم قرار می گیرند).
  • جنس: سوزن تیز، فولاد ضد زنگ، سیلیکون شده
  •  برای درج غیر تروماتیک
  •  بال پروانه از جنس با کیفیت PVC
  • لوله انعطاف پذیر نرم، PUR (پلی اورتان) یا PVC
  •  طول تقریبی 150-300 میلی متر همراه با  اتصال قفل شونده
  • روش استریل سازی اولیه از طریق گاز اتیلن اکساید.

 قفل لوئر تک بال، لغزش لوئر تک بال، قفل لوئر بال پروانه و لوئر بال پروانه. هر گونه برای نیازهای خاص بیمار چیز متفاوتی ارائه می دهد. در ادامه با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.  طراحی بال دوگانه، موقعیت ایمن و پایدار را بر روی پوست بیمار تضمین می کند.

اسکالپ وین مجهز به سوزن های بسیار تیز برای ضربه زدن تمیز به پوست و ورید، کاهش ضربه به بافت و متعاقباً کاهش خطر عفونت است. سوزن ها از فولاد ضد زنگ درجه بالا ساخته شده اند که سوراخ کردن ورید تمیز و بدون درد را تسهیل می کند. هر اسکالپ وین کاملاً استریل شده است و پس از بسته‌بندی، می‌توان بلافاصله از آن استفاده کرد. آنها دستگاه های ساده و کاربر پسند هستند.

سادگی و سهولت استفاده از دستگاه، امکان استفاده ایمن و مؤثر را برای بیمار فراهم می کند. هر اسکالپ وین دارای پوشش های محافظ است تا سوزن را پنهان کند و در نتیجه احتمال انتقال بیماری های منتقله از راه خون را کاهش دهد. این دستگاه فقط برای یک بار استفاده طراحی شده است تا خطر انتقال عفونت مانند HIV، ایدز و هپاتیت را از طریق استفاده مجدد کاهش دهد. آنها به راحتی یکبار مصرف می شوند، تا اطمینان حاصل شود که مجموعه های اسکالپ وین  مورد استفاده قرار نمی گیرند. لوله روی مجموعه آنژیوکت  بالدار به انعطاف پذیری و کنترل بیشتر در هنگام خون گیری از وریدهایی که به نظر دشوار می رسند را فراهم می کند.

اسکالپ وین کوچک‌تر برای نوزادان و کودکان یا بیمارانی که رگ‌های آن‌ها به راحتی قابل مشاهده و در دسترس نیست استفاده می‌شود. اسکالپ وین بزرگ‌تر برای بیمارانی استفاده می‌شود که حجم بیشتری از خون برای آزمایش‌ها مورد نیاز است.

اسکالپ  به گونه ای طراحی شده است که دسترسی سریع وریدی همراه با راحتی بیشتر بیمار را در طول انفوزیون فراهم کند. سوزن سیلیکونیزه شده  و کوتاه تزریق راحت و سریع را ممکن می سازد.  استفاده از سوزن دیواره نازک سرعت جریان بهتری را در هر گیج فراهم می کند. بال‌های پروانه‌ای شکل، جابجایی و اتصال آسان به پوست را ممکن می‌کنند و رنگ پروانه ها برای شناسایی فوری اندازه سوزن کاربرد دارند تا کادر درمان به سادگی بتوانند گیج مناسب را از روی رنگ آن تشخیص دهند.  پروانه به لوله نرم غیر سمی، غیر تحریک کننده متصل می شود که  به دلیل جنس مناسب آن پیچ خورده گی پیدا نمیکند . اسکالپ وین استریل ، یکبار مصرف و دارای بسته بندی جداگانه یا بلیستر می باشد.

ویژگیهای  اسکالپ وین

 برای یک بار مصرف در بسته بندی استریل و جداگانه تولید شده است.

سوزن اسکالپ وین  از فولاد ساخته شده است و طول آن تقریباً 1.5-3 سانتی متر است.

با افزایش گیج سوزن، قطر آن کوچک می شود.

 اسکالپ وین اندازه های مختلف و رنگ های متفاوتی دارند.

 اسکالپ وین دارای بال های پلاستیکی پروانه ای شکل هستند که قرار گیریو ثابت ماندن روی اندام را  آسان تر می کنند.

شیلنگ مقاوم در برابر خم شدن به طول 10 تا 30 سانتی متر دارای یک اتصال دهنده در انتهای محل اتصال انژکتور است.

اگر قطر داخلی سوزن کوچک باشد در عروق نازک یا کودکان استفاده میشود.

 از آنجایی که نوک سوزن اسکالپ وین  کوتاه است، بیمار در حین استفاده احساس ناراحتی کمتری می کند و بافت کمتر آسیب می بیند.

 اما به دلیل سوزن فولادی انعطاف ناپذیر، برای تزریق های طولانی مدت مناسب نیست.

مواد مورد نیاز برای اتصال اسکالپ وین  

  • تورنیکه
  •  محلول ضد عفونی کننده (باتیکون، الکل)،
  •  پنبه یا گاز
  •  فلستر،
  • انژکتور استریل سالین 5-10 میلی لیتری.

نحوه رگ گیری و تزریق با  اسکالپ وین  

ابتدا بیمار در جریان عمل قرار گرفته و رضایت وی  اخذ می شود.

 دست ها شسته شده و دستکش پوشیده  می شود.

 روش های استریل و ضد عفونی سازی محل تزریق انجام می شود.

 اندام بیمار که قرار است مورد استفاده قرار گیرد، در موقعیت مناسب زیر سطح قلب برای الصاق اسکالپ وین قرار می گیرد.

وریدهای بازویی که قرار است اسکالپ وین به آنها وصل شود مشاهده ، لمس و ارزیابی می‌شوند.

اسکالپ وین با اندازه مناسب برای رگ انتخاب شده و از بسته بندی خارج می شود.

در طی عمل رگ‌گیری، فلبوتومیست بال‌های سوزن پروانه را بین انگشت شست و اشاره نگه می‌دارد. سپس سوزن با زاویه ای کم عمق وارد رگ می کند.

 هنگامی که یک سیگنال “فلاش” ظاهر می شود، یعنی مقدار کمی خون که وارد لوله شفاف می شود، فلبوتومیست متوجه خواهد شد که اسکالپ وین به سادگی در رگ قرار گرفته است.

مزایای اسکالپ وین در مقایسه با آنژیوکت یا سرنگ در زمان تزریق

  • سوزن سیلیکونی مورب کوتاه کانولاسیون اتروماتیک را تسهیل می کند.
  • سوزن دیواره نازک سرعت جریان بهتری را در هر گیج فراهم می کند.
  • بال های پروانه ای شکل امکان در دست گرفتن و قرار دادن آسان روی  پوست را تسهیل می کند.
  • اسکالپ ها برای شناسایی فوری گیج های سوزن دارای کد رنگی می باشند.
  • انتهای پروگزیمال لوله اسکالپ به یک اتصال پیچ شونده ختم می شود که می تواند برای اتصال به کیسه خون یا مواردی از این قیبل کاربرد داشته باشد.
  • شکل برش نوک سوزن مورب سه گانه و کاملاً غیر سمی و غیر تب زا هستند.
  • بعد از بال پروانه ای هر اسکالپی لوله نرم غیر سمی و غیر تحریک کننده وجود دارد که پیچ خورده نمی شود
  • این اسکالپ وین ها استریل، به صورت جداگانه در بسته بندی بلیستر تهیه  شده است.
  • اسکالپ وین به گونه ای طراحی شده اند که دسترسی سریع وریدی همراه با راحتی بیشتر بیمار را در طول عمل انفوزیون فراهم کنند.
  • بال پروانه ای شکل آن، جابجایی و تثبیت آسان را تسهیل می کند
  • سوزن سیلیکونی شده و دیواره نازک برای وارد راحت و بدون درد به رگ
  • لوله بسیار صاف و مقاوم در برابر پیچ خوردگی
  • بال‌های پروانه گیج بندی شده بر اساس اندازه (از 18 تا 27)
  • استریل و بدون پیرونگن ،یکبار مصرف و بسته بندی تکی
بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “اسکالپ وین چیست؟ همه انچه باید در مورد اسکالپ وین بدانید

  1. سارا گفت:

    سلام تفاوت اسکالپ وین با انژیوکت رو متوجه نشدم

    1. ادمین گفت:

      با سلام آنژیوکت برای تزریق های طولانی مفید هستش و سوزن بلندتر و همچنین به همهارت بالایی در رگ گیری نیاز داره ولی اسکالپ وین سوزن کوتاهتر و برای تزریق های کوتاه مدت تر و همچنین کار کردن با اسکالپ وین راحت تر هستش

  2. امین یزدانی گفت:

    ایران هم تولید اسکالپ وین داره یا فقط وارداتی هستش؟ ممنون میشم توضیح بدین

    1. ادمین گفت:

      سلام عرض ادب. بله شرکت سوپا در حال حاضر تولید کننده اسکالپ وین در گیج های مختلف هستش و ما هم برای فروش داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *