دسته‌بندی نشده

میکروست چیست؟ مزایا، معایب، نحوه استفاده، اجزاء، ویژگیها

میکروست هلال

میکروست چیست؟

هر آنچه که باید در مورد میکروست بدانید ما در این مقاله برای شما نوشته ایم. انواع میکروست، اجزای میکروست، نحوه استفاده از میکروست، مزایای میکروست، ویژگیهای میکروست، معایب میکروست.

فروشگاه طبینو مارکت کلیه میکروست های:

میکروست چینی

میکروست اچ دیHD

میکروست وگوWGO

میکروست وبستWEBEST

میکروست ثمین

میکروست هلال

میکروست حلما 

  و میکروست سوپا را با پایین ترین قیمت ممکن برای شما مشتریان عزیز فراهم کرده است.برای سفارش کافی است با شماره های بالای صفحه یا تماس با ما تماس بگیرید.

میکروست یک وسیله تزریقی  پزشکی است که برای تزریق دارو به بیمار با حجمی رقیق شده، ترکیب شده با انواع داروها یا مایعات دیگر و سرعتی کنترل شده به کار می رود.  میکروست در اصطلاح انگلیسی  با نامهای  بورت ست burette set   یا ست تزریق بورت Infusion Set Burette شناخته می شود.  اما ما در ایران معمولا به این وسیله تزریقی پزشکی میکروست می گوییم و در جامعه پزشکی ما به عنوان میکروست شناخته می شود .

ست انفوزیون  با بورت یا میکروست مخصوصاً برای تجویز حجم های مشخص با شرایط بیمار و  رقیق شده یا ترکیب شده برحسب تشخیص پزشک از طریق گرانش و وسیله های کامل کننده مانند انژیوکت یا اسکالپ وین صورت میگیرد.

میکروست هلال

مزایای میکروست چیست ؟

میکروست یک محفظه  یا استوانه پلاستیکی کالیبره شده  و مدرج که می تواند به آنژیوکت یا اسکالپ وین متصل شود تا داروها یا مایعات را از سروم یا کیسه های کوچک 50 میلی لیتری یا 100 میلی لیتری مایعبه صورت رقیق شده تجویز کنداسپایک یا سری تیز میکروست به یک سروم یا کیسه خون وصل شده  و با شیر غلتکی به داخل بورت میکروست که دارای یک محفظه مدرج است جریان مییابد. در بالای بورت میکروست دو دریجه هوا و دریچه تزریق دارو جود دارد که در شرایط مقتضی می توان دارو را با مایع اولیه ترکیب یا رقیق سازی کرد.

این میکروست ها می توانند از 100 تا 150 میلی لیتر مایع را در خود جای دهند. دارویی که با مایع تزریقی مخلوط می شود، از طریق یک پورت تزریق در بالای میکروست اضافه می شود. یک محفظه قطره ای در پایین میکروست وجود دارد که مایع داخل محفظه آن از آن خارج می شود. گیره غلتکی روی لوله زیر میکروست باز می شود و مایع حاوی مایع یا دارو می تواند به بیمار تزریق شود.

 بسیاری از میکروست های مورد استفاده برای اطفال میکرودریپ 60 تا 60 میلی لیتری هستند. انتهای لوله میکروست یک کانکتور قفل شونده وجود دارد که به انتهای انژیوکت یا اسکالپ وین متصل شده و دارو به بدن بیمار انتقال می بابد. هنگامی که محفظه میکروست خالی است، واشر رنگی که به صورت شناور می باشد روی سوزن محفظه قطه چکان را بسته و از ورود هوا به بدن بیمار جلوگیری میکند.

میکروست وسیله ای است که مخزن مایعات مانند سرم را از طریق اسکالپ وین یا آنژیوکت به بدن بیمار انتقال می دهد میکروست ها معمولاً در اصطلاح انگلیسی اینفیوژن ست با بورت نامیده می شوند که اصطلاح بورت  از استوانه درجه بندی شده شفاف اقتباس شده است. در واقع تفاوت بین ست سرم و میکروست این است که ست سرم و معمولاً دارای استوانه درجه‌بندی شده نبوده اما میکروست از یک مخزن یا محفظه درجه بندی شده استفاده می کند که حجم مشخصی را در اختیار پزشک قرار می دهد تا ازطریق آن بتواند مایعات یا دارو را به بدن بیمار انتقال دهد .

میکروست هلال

حجم مخزن میکروست به دو دسته ۱۰۰ میلی لیتری و ۱۵۰ میلی لیتری تقسیم می شود همانطور که مشخص است میکروست ۱۵۰ میلی لیتری فضای بیشتری داشته و امکان ترکیب یا تزریق بیشتر دارو را برحسب تشخیص پزشک فراهم می آورد. برای کنترل دقیق میزان دارو یا مایعاتی که نیازمند تزریق آن به بدن بیمار می باشیم لاجرم باید از میکروست استفاده کرد. درجه بندی 100 یا ۱۵۰ میلی لیتری به ما این امکان را میدهد تا بتوانیم داروی مورد نیاز جهت ترکیب یا انتقال به بدن بیمار را اندازه گیری کرده و امکان تزریق آن به بدن بیمار را فراهم کنیم.

 میکروست دارای ۲ ریگلاتور یا شیر کنترل کننده می باشد که امکان کندی یا سرعت دادن به جریان مایعات تزریقی به بدن بیمار را فراهم می آورد. پس از اتمام دارو به بدن بیمار می توان از این رگلاتور ها استفاده کرده و جریان ورودی به بدن بیمار را قطع یا کنترل کرد. مخزن بورت بسیار شفاف و دارای درجه بندی هایی می باشد تا از آن طریق بتوان حجم مورد نیاز را اندازه گیری و تزریق کرد.

در روی بدنه بورت یا بهتر است بگویم در قسمت سر استوانه میکروست دو سوراخ وجود دارد که از طریق سوراخ اول می توان میزان هوا را کنترل کرد و از طریق سوراخ دوم در صورت نیاز دارو یا مایعات را به داخل بورت انتقال داد. شلنگ یا لوله میکروست دارای یک ورودی وایY شکل می باشد که از این طریق نیز می توان دارو یا مایعات را مستقیماً به جریان عبوری از شلنگ یا لوله تزریق کرد.

 هر کدام از رگلاتورهای غلطکی دارای یک لاستیک  دایره ای تنظیم کننده شدت جریان می باشد که از طریق این لاستیک های دایره ای شکل میتوان میزان جریان را کنترل کرد و حجم مورد نیاز را به بدن بیمار انتقال داد.  در زیر میکروست یک مخزن قطره چکانی وجود دارد که به آن چنبر نیز گفته می شود.

 داخل چنبر یک سوزنه باریک وجود دارد که مایعات را به صورت قطره قطره از بورت و مخزن انتقال می دهد. ۶۰ قطره چکیده شده داخل چنبر معادل یک میلی لیتر می باشد از دیگر مزیت های استفاده از میکروست برای تزریق مایعات یا دارو به بدن بیمار می توان به دارا بودن یک فیلتر هوا برای جلوگیری از ورود ذرات احتمالی به بدن بیمار نام برد.

بدنه بورت در میکروست از جنس پی وی سی شفاف تولید شده است در عین شفافیت حالت انعطاف پذیر داشته و جنس لوله هایی میکروست نیست از جنس پی وی سی می باشد لوله های میکروست در مقابل تاب خوردگی و پیچش مقاوم بوده و از ایمنی قابل قبولی برخوردار میباشد.

  •   به دلیل قطر داخلی بسیار کوچک فضای کمتری را اشغال میکند
  • استوانه شفاف و مدرج که به بورت معروف است درجه بندی و دوز بندی دارو را ساده میکند.
  • امکان رقیق کردن دارو یا مایع را فراهم می آورد.
  • سرعت جریالن ورودی دارو را به صورت دقیق تنظیم می کند.
  • استفاده از آن نسبت به سیلندرهای مدرج ساده تر است.
  • استریل و یک بار مصرف است.
  • دارای لوله پلاستیکی بدون تاب و پیچ خوردگی می باشد.

اجزای میکروست چیست ؟

  • اسپایک یا سری تیز
  • دریچه هوا
  • دریچه تزریق در صورت ترکیب یا رقیق سازی با داروی دیگر
  • بورت یا استوانه شفاف و مدرج
  • پورت تزریق y شکل
  • چمبر یا محفظه زیر بورت
  • فیلتر تصفیه
  • رگیولاتور یا کنترل کننده غلتکی
  • سنسور هوا
  • شناور دایره ای داخل بورت
  • لوله یا تیوپ میکروست
  • شیر قطع کن

میکروست حلما 100 میلی لیتر

چه داروها و مایعاتی از طریق میکرو ست تزریق می شود ؟

  1. انواع آنتی بیوتیک ها.
  2. بیولوژیکی
  3.  دارو های شیمی درمانی
  4.  مایعات مانند سروم
  5. داروهای  هموفیلی گاما گلوبولین
  6. دارو های داخل وریدی برای کاهش درد مانند مورفین

محدودیت های میکروست  چیست؟

 اگرچه ظروف شیشه ای  مدرج را می توان کالیبره کرد، اما این کالیبراسیون ها همیشه کاملا دقیق نیستند. هزینه های استفاده از میکروست به دلیل یک بار مصرف بودن بالا می باشد. از طرفی دیگر به دلیل پیچیدگی ساختار میکروست ، محدودیت دیگر وجود قفل هوا در شیر توقف میکروست  است که می تواند جریان محلول اضافه شده را قطع کند و نتایج نادرست ایجاد کند.

وسیله ای  دقیق تر از میکروست برای درجه بندی و دوزبندی دارو وجود دارد؟   

بله پیپت حجمی در مقایسه با میکروست  دقت بیشتری  دارد.

یک میکروست  چند میلی لیتر نگه می دارد؟

میکروست ها در سه دسته اصلی طبقه بندی می شوند:

میکرو ست با بورت 50 میلی لیتر

میکروست با بورت 100 میلی لیتری

میکروست با بورت150 میلی لیتری

چگونه مایع را در میکروست  اندازه گیری می کنیم؟

 یک استوانه مدرج 100 میلی لیتری را زیر میکروست  قرار دهید.  کنترل کننده غلتکی را باز کنید و به آرامی حدود 40 میلی لیتر آب را از میکروست  داخل سیلندر مدرج رها کنید. حجم دقیق آب تخلیه شده از میکروست  را در ستون مناسب جدول نتایج ثبت کنید.

چند قطره در میکروست یک میلی لیتر است؟

معمولا 60 قطره چکیده شده در محفظه زیر میکروست که چمبر نامیده می شود حاوی یک میلی لیتر می باشد.

رایج ترین استفاده از میکروست  چیست؟

میکروست  یک دستگاه آزمایشگاهی است که معمولاً برای توزیع و اندازه‌گیری مقادیر متغیر مایع یا گاهی گاز در آزمایش‌های شیمیایی و صنعتی به‌ویژه برای فرآیند تیتراسیون در آنالیز حجمی استفاده می‌شود.

چه زمانی و چرا از میکروست  استفاده می شود؟

میکروست  یک دستگاه آزمایشگاهی است که از یک لوله شیشه ای بلند و مدرج تشکیل شده است که در انتهای پایینی آن یک میله توقف قرار دارد. در تجزیه و تحلیل شیمیایی کمی برای اندازه گیری حجم مایع یا گاز استفاده می شود. برای توزیع و اندازه گیری مقدار متغیر یک محلول شیمیایی استفاده می شود.

دلیل استفاده از میکروست چیست؟

 میکروست  یک لوله شفاف و مدرج  است که برای ارائه حجم دقیق مایع معمولاً در تیتراسیون استفاده می شود. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا شما ممکن است از یک میکروست  به جای دستگاه اندازه گیری دیگری مانند پیپت یا سیلندر اندازه گیری استفاده کنید. اولاً، میکروست  ها نسبت به سایر دستگاه ها از دقت بسیار بالاتری برخوردار هستند.آنها معمولاً تا 0.1 درصد از کل حجم تزریق  داده شده دقیق هستند. یعنی اینکه می توانید مطمئن باشید که مقدار دقیق مایع مورد نیاز خود را به شکل دقیق اندازه گیری کرده اید.

 ثانیاً، میکروست  ها امکان کنترل بسیار بیشتری را هنگام تزریق  مایعات فراهم می کنند. شما می توانید جریان مایع را بسیار دقیق شروع و کنترل کنید.

 ثالثاً، استفاده از میکروست  ها آسان است و به حداقل آموزش نیاز دارد. هنگامی که نحوه استفاده از دریچه تزریق، هوا و قطع را بدانید، می توانید حجم دقیق مایع را به راحتی تزریق  کنید. در نهایت، میکروست  ها نسبتاً ارزان و به طور گسترده در دسترس هستند. برای خرید انواع میکروست های ایرانی و میکروست های چینی می توانید به بخش میکروست ها در فروشگاه طبینو مارکت مراجعه کنید.

میکروست یا ست تزریق با بورت چیست؟

میکروست یا ست تزریق با بورت مجموعه ای از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای اندازه گیری حجم مایع استفاده می شود. معمولاً از یک بورت، یک استوانه مدرج و یک تیوب و دو رگلاتور تشکیل شده است.  بورت یک لوله بلند و نازک با یک شیر در یک سر و یک نازل در سمت دیگر است. سیلندر مدرج برای رساندن مایع مورد اندازه گیری به بورت استفاده می شود. پایه بورت را در جای خود نگه می دارد و یک تکیه گاه برای سیلندر مدرج فراهم می کند.

برای استفاده از میکروست، ابتدا بورت را با پر کردن آن با آب و توجه به سطح مایع در سیلندر مدرج کالیبره کنید.  سپس بورت را خالی کرده و آن را با مایع مورد نظر پر کنید. رگلاتور غلتکی را باز کنید و اجازه دهید مایع به داخل سیلندر مدرج جریان یابد تا به سطح مورد نظر برسد. رگلاتور  را ببندید و سیلندر مدرج را از زیر بورت خارج کنید.  به حجم مایع در بورت توجه کنید و نتایج خود را ثبت کنید.

میکروست  ست تزریقی به همراه یک استوانه مدرج است که  که اجازه می‌دهد تا حجم معینی از محلول را با یک سرعت مشخص تجویز کند، بنابراین برای تجویز محلول‌ها در کودکان ضروری است.میکروست ظرفی استوانه‌ای شکل با حجم 100 یا 150 میلی‌لیتر با مقیاس مدرج برای تهیه کوکتل دارو یا مخلوط کردن دارو و خون و پلاسما استفاده می‌شود.  همچنین می توان از آن برای تغذیه روده ای یا تزریق در بخش اطفال استفاده کرد.

در قسمت داخلی بورت یک حلقه یا واشر شناور تعبیه شده است که وظیفه نشان دادن سطح محلول و توقف جریان دارو به بیمار را در زمان صفر دارد. میکروست را می توان با: محفظه قطره ای میکرو یا ماکرو با فیلتر محلول (برت مجموعه ای برای انفوزیون)، محفظه قطره ای با فیلتر خون (مجموعه بورت برای انتقال خون)، محفظه میکرودریپ بدون فیلتر محلول (برت مجموعه ای برای انفوزیون تزریقی) عرضه کرد.

چگونه از میکروست استفاده می کنید؟

میکروست ها برای تزریق حجم دقیق مایع استفاده می شوند و یک وسیله ضروری برای بسیاری از روش های آزمایشگاهی هستند. برای استفاده از میکروست ها ، ابتدا مطمئن شوید که به درستی کالیبره شده است. میکروست   را با مایعی که باید پخش کنید پر کنید و سپس دریچه را باز کنید تا مقدار کمی مایع خارج شود. نوک میکروست را روی ظرفی که مایع در آن ریخته می شود قرار دهید و سپس دریچه را کاملا باز کنید تا مایع خارج شود تا به حجم مورد نظر برسد. در نهایت دریچه را ببندید و میکروست را در ظرف زباله خالی کنید.

این محلول ها را می توان برای پر کردن مایعات و الکترولیت ها در بدن یا رساندن داروها به طور مستقیم به جریان خون استفاده کرد. میکروست ها می توانند برای تزریق  فرآورده های خونی مانند گلبول های قرمز بسته بندی شده یا پلاکت ها استفاده شوند. این انتقال خون می تواند در مواقع اضطراری نجات دهنده باشد یا برای درمان بیماری های مزمن مانند کم خونی یا ترومبوسیتوپنی استفاده شود.

میکروست ثمین طب

نکات و ترفندهایی برای استفاده از میکروست

  • مواردی وجود دارد که باید هنگام استفاده از میکروست در نظر داشته باشید:
  • همیشه قبل از استفاده، کالیبراسیون میکروست خود را بررسی کنید. این کمک می کند که بتوانید حجم مایع در حال توزیع را به دقت اندازه گیری کنید.
  •  قبل از اتصال نوک میکروست به لوله، مطمئن شوید که در حالت بسته قرار دارد.
  •  هنگام پر کردن میکروست با مایع، این کار را به آرامی و با احتیاط انجام دهید تا از ایجاد حباب در مایع جلوگیری شود.
  •  برای جلوگیری از ریزش، همیشه هنگام تخلیه مایع از بورت، دریچه را به آرامی باز کنید.
  •  مراقب حباب های هوا در لوله باشید – در صورت وجود، می توانند باعث عدم دقت در اندازه گیری های شما شوند.
  •  بعد از هر بار استفاده، میکروست  را دور  بیاندازید.
  • قبل از استفاده از دستگاه دستورالعمل استفاده را بخوانید.
  •  این محصول فقط برای یک بار مصرف استریل می شود، پس از یک بار مصرف دور بیندازید.
  • محصول بلافاصله پس از باز کردن بسته  باید استفاده شود.
  •  اگر بسته های  داخل کارتن قبلا باز شده یا آسیب دیده است از آن استفاده نکنید .
  • اگر محصول تحت تأثیر رطوبت قرار گرفته یا سوراخ شده دیگر استفاده نکنید.
  • به تاریخ انقضاء توجه ویژه ای داشته باشید.

مزایای استفاده از میکروست چیست؟

میکروست وسیله ای برای تزریق داخل وریدی مایعات و داروها رقیق شده با سرعت کنترل شده است.

دارای  شیر غلتکی از جنس پلی پروپیلن بسیار صاف برای تنظیم جریان مایع می باشد.

دارای یک  اسپایک از جنس پلی پروپیلن  بادوام با فیلتر هوا ساخته شده است.

 دارای لوله کاملا شفاف برای مشاهده هرگونه حباب داخل مایع تزریق و مقاوم در برابر تاب خوردگی و پیچ خوردگی می باشد.

دارای شناور رنگی برای قطع خودکار جریان مایع پس از تخلیه کامل میکروست و نمایش مقدار دارو در محفظه بورت می باشد.

دارای  استوانه  شفاف و مقاوم در برابر ضربه با حجم 100 سی سی برای کنترل دقیق مایع تزریقی.

 دارای محفظه قطره ای کاملا شفاف و انعطاف پذیر و قطره چکان میکرونی ساخته شده از پلاستیک با خروجی قطره استاندارد با حجم 60 قطره معادل 0.1 ± 1 میلی لیتر می باشد.

 فیلتر 15 میکرونی برای جلوگیری از ورود ذرات معلق به بدن بیمار

 استریل شده با گاز اتیلن اکسید

 بسته بندی تکی

 غیر سمی و غیر تب دار

 یکبار مصرف

برخی از ویژگی های برجسته میکروست عبارتند از:

  • ساخته شده از مواد PVC شفاف و نیمه سفت و سخت پزشکی.
  • بورت شفاف و خط جداکننده قابل مشاهده برای دوز سنجی
  • درجه بندی شفاف برای خواندن آسان و تقریبا دقیق حجم توسط کادر درمان
  • برای جلوگیری از خط و خش در حین حمل و نقل به صورت جداگانه در یک بسته بسته بندی می شود.
  • دارای کنترلر غلتکی کارآمد برای کنترل جریان بهتر.
  • اسپایک قوی برای نفوذ صاف و آسان.
  • دارای شناور رنگی که به عنوان نشانگر عمل می‌کند و به‌طور خودکار مسیر تخلیه را، زمانی که محفظه خالی می‌شود می‌بندد تا از به دام افتادن هوا در استوانه جلوگیری کند.
  • دارای اتصال “Y” شکل برای تزریق دارو مکمل یا اضافی
  • لوله نرم و مقاوم در برابر پیچ خوردگی.
  • یکبار مصرف
  • استریل، غیر سمی و عاری از پیروژن
  • شروع خودکار مایعپس از تزریق دارو
  • جریانبدون وقفه و ساده ببدون نیاز به صرف وقت کادر درمان
  • یادگیری سهل و اسان الصاق
  • طراحی و تولید شده مطابق با استاندارد بین المللی
  • بدون نظارت مستمر کار می کند
  • مقرون به صرفه و صرفه جویی در زمان برای مراقبت و درمان
  • با یک محفظه قطره ای مشخص برای تجویز دقیق مایع
  • بورت مدرج انعطاف پذیر با علامت گذاری تا 100 تا150 میلی لیتر.
  • اسپایک از جنس پی وی سی
  • ورودی هوا با فیلتر باکتریایی و پورت تزریق.
  • فیلتر دیسکی داخل محفظه قطره ای برای فیلتراسیون کافی.
  • گیره C شکل برای الصاق ساده به پایه
  • شیر غلتکی نرم برای تنظیم سرعت تزریق مایع به بیمار
  • لوله مقاوم در برابر پیچ خوردگی
  • دارای قفل لوئرلاک

میکروست اچ دی HD

نکات مهم برای تجویز مایعات داخل وریدی یا فرآورده های خونی از طریق میکروست

  • تزریق مداوم مایعاتارزیابی و مستندسازی شود.
  • هر کیسه مایع به طور مستقل دوبار چک می شود و یک برچسب بیمار امضا شده روی کیسه گذاشته می شود.
  • بررسی کنید محلول تجویز شده باشد، سرعت انفوزیون و مقدار انفوزیون ذکر شده باشد.
  • حجم تزریق شده را مستند کنید.
  • محل انفوزیون را برای هر گونه علائم عوارض بررسی کنید و یافته های ارزیابی را هر ساعت در فلو شیت تعادل مایعات ثبت کنید.
  • حجم تجمعی تزریق شده و خروجی مایع را در صورت نیاز بر اساس شرایط بالینی بیمار بررسی کنید.
  • ویسکوزیته مایع در حال تجویز ،سرعت مایع مصرفی ،کاهش قطر کاتتر داخل عروقی ، افزایش طول کاتتر داخل عروقی و فزایش سطح فعالیت را بررسی کنید.
  • حجم مورد نیاز رقیق کننده را در سرنگ با اندازه مناسب بکشید و سپس پیستون سرنگ را عقب بکشید تا بتوانید با استفاده از تکنیک آسپتیک دارو را به داخل سرنگ تزریق کنید.
  • مایع یا داروی رقیق کننده از طریق پورت تزریق در بالای میکروست بسته به حجم رقیق کننده مورد نیاز، وضعیت بیمار، تعادل مایعات و سرعت تزریق مورد نظر انتخاب شود.
  • برای رقیق کردن دارو در حجم کمتر از طریق دریچه بالای میکروست اقدام کنید
  • کیسه مایع انفوزیون را آویزان کنید و شیر غلتکی را به تدریج باز کنید تا مقدار مناسبی از رقیق کننده وارد میکروست شود
  • درایور سرنگ برای کودکان با وزن کمتر از 10 کیلوگرم توصیه می شود.
  • مکانی که قرار است اسپایک وارد شود را با پد الکلی ضد عفونی کنید.
  • بدون آلوده کردن قسمت نوک اسپایک را به داخل سروم یا کیسه مایعات فشار دهید.
  • برگه اطلاعات دارو که جزئیات دارو، دوز، رقیق‌کننده، حجم رقیق‌کننده، تاریخ، زمان و امضای پرستار و کارکنانی را که مجدداً آن را بررسی کرده‌اند، ضمیمه کنید.
  • برای تزریق بولوس و مواد افیونی به دستورالعمل‌ها مراجعه کنید.

چرا میکروست و استفاده از آن اهیمت داد؟

برخلاف سایر ست های تزریقی گرانشی، میکروست عمدتاً به‌عنوان راهنمای پزشک برای رساندن مقدار دقیق مایع یا دارو به بیمار استفاده می‌شود. پزشک می‌تواند سطح مایع را از فاصله دور هم از طریق بورت مدرج و هم از طریق شناور رنگی ببیند و می‌تواند مطمئن باشد که دریچه قطع، پس از تزریق  مایع یا دارو، ورود هوا را به داخل خط متوقف می‌کند.

از میکروست معمولا در تزریق  مایعات یا دارو های مورد نیاز کودکان و تزریق آنتی بیوتیک ها استفاده می شود. همه میکروست ها دارای محفظه های اندازه گیری شده 150 میلی لیتری یا 100 میلی لیتری هستند.

  • سری فرو رونده یا اسپایک سوراخ کننده
  • دریچه هوا ضد باکتری با درپوش محکم
  • محفظه 100 و 150 میلی لیتری کالیبره شده فارغ التحصیلی روشن
  • دارای دو پورت محل تزریق و پورت هوا
  • دارای محفظه 60 قطره ای از جنس پی وی سی
  • محفظه قطره ای انعطاف پذیر
  • طول لوله 165 سانتی متر  با محل تزریق Yشکل
  • دارای دو شیرغلتکی دقیق
  • دارای کانکاور قفل شونده
  • استریل شده توسط گاز اتیلن اکسید (ETO)
  • اسپایک تیز برای فرو کردن اسان در سروم
  • پس زمینه سفید روی محفظه سوراخ برای خواندن آسان و دقیق
  • محفظه استوانه ای انعطاف پذیر، شفاف و نرم
  • تنظیم کننده جریاناز جنس ABS

میکروست ها در چه حجم های در بازار عرضه شده اند؟

در بازار تجهیزات پزشکی جهانی سه نوع میکروست و یا در واقع سه میکروست با حجم های مختلف وجود دارد.

میکروست اول یا میکروست ۵۰ میلی لیتری:

 میکروست دوم یا میکروست ۱۰۰ میلی لیتری :

 میکروست سوم با بورت ۱۵۰ میلی لیتری

این سه نوع میکروست توسط شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی تزریقی به مشتریان عرضه شده است اما در بازار تجهیزات پزشکی ایران معمولاً میکروست هایی با حجم ۱۰۰ میلی لیتر و ۱۵۰ میلی لیتر موجود می باشد. در حوزه تولید انواع میکروست شرکت هایی مانند شرکت سوپا، هلال، حلما و ثیمن نیز در این عرصه مشغول تولید و تامین نیازهای مراکز درمانی می باشند.

چرا از میکروست  برای تزریق دارو یا مایعات استفاده کنیم؟

استفاده از میکروست  امکان کنترل دقیق حجم مایع را فراهم می کند و از انتقال بیش از حد  و سهوی جلوگیری می کند. در چنین شرایطی پزشک تشخیص می دهد تا از میکروست برای تزریق دوز معین با سرعت ورودی مشخص و دقیق استفاده کند.

چگونه میکروست  به تجویز دارویا مایعات کمک می کند؟

میکروست  یا ست ترزیق با بورت  برای رقیق کردن دارو در حجم مشخص کمک می کند.  از طریق سیستم میکروست ، کیسه مایع تزریقی یا سروم را آویزان کرده و رگلاتور با کنترلکننده غلتکی را به تدریج باز می کنیم  تا مقدار مناسبی از  دارو یا مایع  رقیق شده وارد میکروست  شود. بنابراین میکروست به پزشک یا پرستار کمک می کند تا دوز و سرعت ورود به بدن را کنترل کرده و در صورت نیاز مایع اصلی را با مایع یا دارو فرعی رقیق یا ترکیب کند.

چه زمانی باید از میکروست  استفاده کرد؟

 میکروست  معمولاً زمانی که نیاز به  تزریق داروی رقیق شده با شدت ورودی خاص به بدن باشد استفاده می شود . علاوه براین در فرآیند تیتراسیون برای تجزیه و تحلیل کمی در بسیاری از آزمایش‌های شیمیایی صنعتی که از محلولی با غلظت شناخته شده برای رقیق سازی یا ترکیب با  محلول محلول دیگر نیاز باشد استفاده می‌شود.

میکروست یا ست تزریق با بورت  چیست؟

 میکروست یک محفظه کالیبره شده درجه بندی شده در حجم های 50، 100 و 150 میلی لیتری است  که امکان کنترل دقیق حجم مایع را فراهم می کند و از انتقال بیش از حد  و سهوی جلوگیری می کند. در چنین شرایطی پزشک تشخیص می دهد تا از میکروست برای تزریق دوز معین با سرعت ورودی مشخص و دقیق استفاده کند.

چرا به جای سیلندر مدرج از میکروست  استفاده کنیم؟

استفاده از میکروست  بر خلاف سایر ظروف شیشه ای قابل اندازه گیری، مانند پیپت ها و سیلندرهای مدرج، کنترل تزریق  و اندازه گیری دقیق محلول تزریقی را آسان تر می کند.

میکروست اچ دی HD

چه زمانی و چرا از میکروست  استفاده می شود؟

میکروست  یک دستگاه آزمایشگاهی است که از یک استوانه شفاف، بلند و مدرج تشکیل شده است که در انتهای پایینی آن یک چمبر یا محفطه قطره چکان قرار دارد.  از میکرو ست  مخصوصاً برای تجویز حجم های مشخص با شرایط بیمار و  رقیق شده یا ترکیب شده برحسب تشخیص پزشک از طریق گرانش و وسیله های کامل کننده مانند انژیوکت یا اسکالپ وین صورت میگیرد.  علاوه براین در تجزیه و تحلیل شیمیایی کمی برای اندازه گیری حجم مایعات یا گاز استفاده می شود. از طرفی دیگر برای توزیع و اندازه گیری مقدار متغیر یک محلول شیمیایی استفاده می شود.

چرا به جای استوانه مدرج یا بشر از میکروست  استفاده می کنیم؟

پیت از میکروست  دارای درجه بندی برای اندازه گیری مقدار مواد شیمیایی هستند. در حالی که میکروست  برای تزریق  یک محلول شیمیایی با غلظت مشخص به داخل ورید یک بیمار استفاده می شود، از پیپت برای اندازه گیری مقدار آنالیت – حجم ماده شیمیایی که غلظت آن تعیین می شود استفاده می شود.

چرا به جای بشر های مدرج  از میکروست  استفاده کنیم؟

 پیپت ها می توانند در تیتراسیون یا دوز بندی دارو یا مایعات استفاده شوند، اما از آنجایی که حاوی مایع کمتری هستند و ممکن است نیاز به پر کردن مجدد داشته باشند، میکروست کارآمدتر است.  برعکس، از آنجایی که میکروست  ها کارایی ندارند پیپت ها حالت ترجیحی برای اندازه گیری مایعات و رساندن مایعات به وسایل مکمل هستند .

چگونه می توان میکروست را به کاربرد؟

اسپایک یا سری تیز میکروست را با برداشتن درپوش به درون سروم فشار داده و مجکم کنید. ریگلاتور غلتکی اول را باز کنید تا مایع وارد بورت شود. بعد از پر شدن محفظه بورت ریگلاتور دوم را از طریق غلتک باز کنید تا مایع جریان بیابد.

روش صحیح استفاده از میکروست چیست؟

میکروست  را با مایعی که می خواهید تزریق  کنید پر کنید و حجم  مورد نظر را اندازه گیری کنید. زمانی که مایع از نوک سوزنی به محفظه چمبر انتقال پیدا کرد  ریگلاتور غلتکی را باز کنید تا مایع درون تیوب یا شلنگ میکروست جریان پیدا کند. آنژیوکت  یا اسکالپ را به انتهای پیچ شونده میکروست وصل کنید و سپس به رگ بیمار الصاق کنید تا مایع تزریق شود.

دو نوع سیستم انفوزیون چیست؟

 دو دسته اصلی از پمپ ها وجود دارد. پمپ‌های با حجم زیاد می‌توانند مایعات مانند محلول نمکی، داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا محلول‌های مغذی را به اندازه کافی برای تغذیه بیمار پمپاژ کنند. پمپ های با حجم کم هورمون هایی مانند انسولین یا سایر داروها مانند مواد افیونی را تزریق می کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *