دسته‌بندی نشده

الکتروکوتر : مزایا و معایب

الکتروکوتر : مزایا و معایب

الکتروکوتر : مزایا و معایب

الکتروکوتر که به عنوان کوتر حرارتی نیز شناخته می شود، به فرآیندی اطلاق می شود که در آن یک جریان مستقیم یا متناوب از یک الکترود سیم فلزی مقاوم عبور می کند و گرما ایجاد می کند.  سپس الکترود گرم شده برای دستیابی به هموستاز یا درجات مختلف تخریب بافت روی بافت زنده اعمال می شود. دستگاه الکترو کوتر یکی از دستگاه های نوین و محبوب در حوزه جراحی و پوست و مو به شمار می رود .

در انجام عمل‌های جراحی، ایجاد برش در بافت به وسیله‌ی تیغ‌های جراحی منجر به پاره شدن بافت‌ها، مویرگ‌ها و رگ‌ها در نواحی غیرمرتبط و مجاور با منطقه‌ی موردنظر می‌شد و گاهی انعقاد خون پس از اتمام عمل غیرممکن بود.

در بسیاری از جراحی‌های ساده بیمار با کمبود خون مواجه می‌شد و گاهی نیز در اثر پارگی شریان‌های بزرگِ قرار گرفته در مسیر جراحی، بیمار خون زیادی را از دست می‌داد که در برخی موارد منجر به مرگ وی می‌شد. این خونریزی‌های اضافه حین عمل سرعت کار را در سیستم برش با تیغ جراحی پایین می‌آورد و بعد از عمل بیمار تا مدت‌ها خونریزی داشت و به خون نیاز داشت. دستگاه کوتر بر تمام این مشکلات فائق آمده و با مدهای مختلف، باعث ایجاد برش‌هایی دقیق و با خونریزی بسیار کم‌تر شده است.

کورتاژ و کوتر به عنوان یک تکنیک مرتبط با الکتروسرجری، از گرما برای درمان ضایعات پوستی استفاده می کند. جراح یا متخصص پوست ابتدا ضایعه (کورتاژ) را قبل از درمان ناحیه زخم با حرارت (کوتر) برمی دارد. این روش معمولاً برای از بین بردن زگیل های سبورئیک، ترمیم نواحی تحت تأثیر کراتوز خورشیدی (آسیب خورشید) و گاهی اوقات به عنوان درمان سرطان پوست استفاده می شود.

الکتروکوتر : مزایا و معایب

 

 نیازی به بخیه نیست و زمانی که زخم به طور کامل خود را ترمیم کرد، جای زخم به حداقل می رسد. اگر دارو مصرف می کنید، از آلرژی رنج می برید یا سایر شرایط پزشکی از قبل موجود دارید، باید به متخصص پوست خود اطلاع دهید.

الکتروکوتر یک فناوری پزشکی موثر برای از بین بردن این توده های خوش خیم (غیر سرطانی) پوست است. در این روش از گرمای یک جریان الکتریکی برای از بین بردن بافت غیر طبیعی مانند تومور یا ضایعات دیگر استفاده می شود. به طور همزمان برای کنترل خونریزی حین جراحی نیز استفاده می شود. قبل از این درمان، برای اطمینان از راحتی شما در طول درمان، یک بی حس کننده موضعی تجویز می شود.  این روش شامل استفاده از جریان الکتریکی سبک برای گرم کردن پوست، به منظور دستیابی به تخریب بافت در یک مکان بسیار باریک و هدف است.

الکتروکوتر : مزایا و معایب

روش کورتاژ و کوتر

روش کورتاژ و کوتر به عنوان یک جراحی جزئی، کورتاژ و کوتر در یک محیط بالینی یا بیمارستانی انجام می شود که به طور خاص برای روش های جراحی استریل طراحی و تعیین شده است. ناحیه آسیب دیده ابتدا با یک بی حس کننده موضعی درمان می شود تا درد را تسکین داده  و ناحیه ضایعه را بی حس کند. سپس از یک ابزار جراحی کورت با انتهای قاشقی شکل تیز برای برداشتن ضایعه استفاده می شود. سپس ناحیه زخم با یک دستگاه الکتروسرجری سوزانده می شود.

این مرحله اضافی سلول های ناسالم باقی مانده را می کشد، محل را تمیز می کند، زخم را می بندد و خونریزی را مهار می کند. پس از اتمام عمل، زخم پانسمان می شود و ضایعه پوستی برداشته شده در صورت لزوم برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ارسال می شود. محل زخم برای چندین ساعت حساس خواهد بود، به خصوص زمانی که بیهوشی از بین برود، اگرچه می توان برای کمک به بهبودی راحت، داروهای مسکن تجویز کرد. از آنجایی که بیشتر ضایعات نسبتاً کم عمق هستند، منطقه تحت درمان احتمالاً زبر و قرمز خواهد بود که به طور طبیعی طی دو هفته آینده بهبود می یابد و معمولاً پس از ترمیم کامل به رنگ طبیعی پوست نزدیک می شود.

کورتاژ و کوتر چه چیزی را می توانند درمان کنند؟

کورتاژ و کوتر معمولا زمانی انجام می شود که ضایعات در در نواحی حساس پوستی قرار گرفته باشد، یا اینکه ضایعه با یک خط شکاف طبیعی تشکیل شده باشد که آن را از بافت اطراف جدا می کند.  ضایعات پوستی که نامشخص هستند، لبه های آنها تار است یا به راحتی جدا نمی شوند، با روش های جراحی جایگزین درمان می شوند. ضایعاتی که با کورتاژ و کوتر با موفقیت درمان می شوند عبارتند از: زگیل های ویروسی کراتوز خورشیدی کراتوز سبورئیک برچسب های پوستی گرانولوم پیوژنیک کارسینوم سلول سنگفرشی درجا کارسینوم سلول بازال

کارکرد دستگاه الکترو کوتر

اثرات عبور جریان از بدن

بافت‌های حیاتی دارای ویژگی‌ هدایت الکتریکی قابل ملاحظه‌ای‌اند و جریان الکتریکی را به راحتی از خود عبور می‌دهند. عبور جریان بسته به نوع و فرکانس ان اثرات متعددی را در بافت به وجود می‌آورد.

اثر الکترولیتی (جریان‌های DC)

هنگام استفاده از جریان DC یون‌های مثبت به سمت قطب منفی و یون‌های منفی به سمت قطب مثبت حرکت می‌کنند. جریان DC به خاطر اثرات حیاتی و الکترولیتی روی بافت برای استفاده در جراحی الکتریکی نامناسب است. این جریان در محل الکترودها ایجاد اسید و باز می‌کند. این اثر در یونتوفورز استفاده می‌شود و امکان استفاده از آن در جراحی الکتریکی، به علت آسیب الکترولیتی به بافت وجود ندارد.

اثر فارادیک (جریان‌های AC)

به کارگیری جریان متناوب با فرکانس تا حدود 2000 هرتز منجر به ایجاد اثر فارادیک در بافت‌ها

می‌شود. این جریان، اثرات حرارتی دارد. به علاوه این فرکانس‌ها اثر فارادیک دارند که باعث تحریک عصبی عضلانی می‌شود. از اثر فارادیک در درمان و تشخیص تحریک الکتریکی (مثلاً برای درمان ضعف ماهیچه‌ای) استفاده می‌شود.

مد برش

در صورتی که چگالی جریان گذرنده از بافت به مقدار کافی زیاد باشد، مایعات درون سلولی به سرعت گرم و تبخیر می‌شود و فشار بخار درون سلول‌ها باعث ترکیدن و پاره شدن غشای آن‌ها می‌شود، این پدیده منجر به باز شدن یا برض بافت می‌شود.

مد انعقاد

در تمام جراحی‌ها استفاده از انعقاد الکتریکی به منظور جلوگیری از خونریزی‌هایی که به دنبال برش بافت ایجاد می‌شوند، ضروری است. در اثر اعمال جریان با چگالی جریان کمتر از حالت برش، انرژی حرارتی سلول‌های بافت به تدریج افزایش می‌یابد و موجب تبخیر آب موجود در داخل و خارج سلول می‌شود. این عمل منجر به جمع شدن بافت می‌شود و بدین ترتیب عمل انعقاد صورت می‌گیرد.

نکات مهم در هنگام استفاده از الکترود برگشتی

  • عدم اتصال صحیح الکترود برگشتی به بدن بیمار می‌تواند باعث سوختگی شدید و یا عدم
  • کارایی صحیح دستگاه شود. همواره به گونه‌ای قرار دهید که حداکثر تماس را با بیمار داشته باشد؛ زیر کتف یا زیر ران.
  • محل قرار گرفتن الکترود برگشتی باید جایی باشد که حداقل عبور جریان از بیمار را نتیجه دهد. می‌بایست در کوتاه‌ترین فاصله‌ی ممکنه از عمل جراحی قرار داشته باشد. همچنین محل الکترود به گونه‌ای انتخاب شود که حتی‌الامکان جریان از قفسه‌ی سینه و یا الکترودهای مانیتورینگ عبور ننماید.
  • مدار باید طوری بسته شود که کوتاه‌ترین مسیر را در بدن طی نماید و از قفسه‌ی سینه عبور نکند. در اعمال جراحی شکمی برای نیل به این منظور، الکترود برگشتی روی پا نصب می‌شود تا جریان از قفسه‌ی سینه عبور نکند. اگر جراحی از کتف به بالا صورت گیرد، بر روی کتف بسته می‌شود و اگر محدوده‌ی جراحی از زیر شکم تا پایین پا باشد، به ران بسته می‌شود.

نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح

  • تمامی سطح الکترود خنثی به بدن بیمار و حتی‌المقدور نزدیک به محل جراحی بسته شده باشد.
  • برای جلوگیری از سوختگی، بیمار با قطعات فلزی همچون پایه‌ی تخت تماس نداشته باشد.
  • محل‌هایی که در معرض تعرق هستند، با پارچه‌ی خشک جدا شوند.
  • در صورت استفاده از مانیتور، حداکثر فاصله بین مانیتور تا الکترود رعایت شود.
  • به علت ایجاد جرقه در الکترودها، از به کار بردن مواد بیهوشیِ قابل اشتعال در مواردی که فاصله‌ی عمل در نزدیکی سر بیمار است، اجتناب گردد.

 

تفاوت بین الکتروسرجری و الکتروکوتر چیست؟

 در الکتروسرجری بیمار در مدار قرار می گیرد و جریان وارد بدن بیمار می شود. در طول کوتر الکتریکی جریانی به بدن بیمار وارد نمی شود. در عوض، جریان از طریق یک عنصر حرارتی جریان می یابد که با انتقال مستقیم گرما، بافت را می سوزاند.

الکتروکوتر برای چه مواردی استفاده می شود؟

الکتروکوتریزاسیون (یا الکتروکوتر) اغلب در جراحی برای برداشتن بافت های ناخواسته یا مضر استفاده می شود.

همچنین می توان از آن برای سوزاندن و بستن رگ های خونی استفاده کرد. این به کاهش یا توقف خونریزی در حین جراحی یا پس از آسیب کمک می کند. این یک روش بی خطر است.

آیا الکتروکوتر دردناک است؟

هنگامی که از یک پزشک کوتریزاسیون الکتریکی دریافت می کنید، معمولاً دردناک نیست.  قبل از عمل داروهایی برای بی حس کردن ناحیه یا خواباندن شما تجویز می شود. الکتروکوتریزاسیون روشی برای استفاده از الکتریسیته برای اعمال گرما به بافت است.

دو نوع جراحی الکتریکی چیست؟

 الکتروجراحی اصطلاحی است که برای توصیف روش‌های متعددی استفاده می‌شود که از برق برای تخریب حرارتی بافت از طریق دهیدراتاسیون، انعقاد یا تبخیر استفاده می‌شود.  دو نوع الکتروسرجری که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، الکتروسرجری با فرکانس بالا و الکتروکوتر است.

مزیت اصلی الکتروسرجری چیست؟

جراحي الكتريكي فوايد بيشماري را به همراه دارد، از جمله: كاهش خونريزي در هنگام استفاده.

امکان دقت بیشتر با تنظیمات برش و انعقاد را فراهم می کند. یک روش نسبتاً سریع برای برداشتن بافت می باشد.

چه مدت طول می کشد تا پوست پس از کوتر شدن بهبود یابد؟

ناحیه زخم باید برای 24-48 ساعت اول بهبودی خشک بماند تا به بهبودی کمک کند. پس از این مدت، پانسمان را بردارید و به آرامی محل را بشویید و خشک کنید.  زخم باید در عرض دو تا سه هفته به طور کامل بهبود یابد و تنها یک اسکار صاف و گرد باقی بماند که به آرامی محو می‌شود تا کاملاً با پوست اطراف مطابقت داشته باشد.

آیا الکتروکوتر باعث ایجاد اسکار پوستی می شود؟

معمولا اسکاری روی پوست با این روش باقی نمی ماند در صورت سوختن ناحیه وسیعی از بافت، زمان بهبودی ممکن است طولانی شود.

کارهایی که باید بعد از درمان با الکتروکوتر انجام دهید

 پانسمان را به مدت 24 ساعت یا طبق توصیه پرستار نگه دارید.

… از کشش، لمس یا استفاده از ناحیه تحت درمان خودداری کنید. به مدت 72 ساعت از جکوزی یا سونا خودداری کنید. تایلنول را طبق توصیه مصرف کنید.  اگر زخم خونریزی کرد، آن را با یک  باند تمیز به مدت 20 دقیقه فشار دهید.

چه مدت طول می کشد تا جای دستگاه الکتروکوتر التیام یابد؟

بهبود زخم ممکن است 3 تا 6 هفته طول بکشد. چقدر طول می کشد بستگی به اندازه ناحیه تحت درمان دارد.

مراقبت خوب از زخم ممکن است به محو شدن جای زخم با گذشت زمان کمک کند. بافتی که برداشته شده است به آزمایشگاه فرستاده می شود تا زیر میکروسکوپ بررسی شود.

تفاوت بین کوتر تک قطبی و دو قطبی چیست؟

 با دستگاه تک قطبی جریان از طریق بدن بیمار از الکترود فعال به ضایعات هدف می گذرد و در نهایت از طریق الکترود برگشتی از بیمار خارج می شود.

با دستگاه دوقطبی، جریان فقط از بافت بین دو الکترود دستگاه عبور می کند.

چگونه برای الکتروکوتریزاسیون آماده می شوید؟

هیچ آمادگی خاصی برای این روش لازم نیست.

در صورت خونریزی بیش از حد، پزشک ممکن است برای آزمایش کم خونی یا اختلال لخته شدن خون، نمونه خون بگیرد. خونریزی های مکرر بینی یکی از نمونه های خونریزی بیش از حد است. چند روز قبل از جراحی، پزشک ممکن است به شما بگوید که مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند: آسپرین ایبوپروفن (ادویل، موترین) وارفارین (کومادین)

معایب  الکتروکوتر چیست؟

خود درمان حداقل خطرات را دارد. خطرات کوتریزاسیون الکتریکی ممکن است شامل موارد زیر باشد: خونریزی خفیف عفونت؛ پزشک ممکن است برای کاهش این خطر به شما آنتی بیوتیک بدهد درد یا ناراحتی خفیف؛ پزشک ممکن است برای شما داروی مسکن برای بعد از عمل تجویز کند قبل از انجام این درمان، اگر ضربان‌ساز یا مفصل مصنوعی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

چشم انداز بهبودی افرادی که کوتر الکتریکی دریافت می کنند چیست؟

اگر در حین جراحی یا پس از آسیب استفاده شود  کوتریزاسیون الکتریکی باید به طور موثر خونریزی را متوقف کند. پس از جراحی، ممکن است متوجه تورم، قرمزی و درد خفیف شوید.

بسته به جراحی انجام شده، ممکن است پس از آن اسکار ایجاد شود. در درمان تومور یا زگیل، تمام رشد غیر طبیعی بافت برداشته می شود. گرمای پروب باید محل را استریل کند و  به طور معمول، نیازی به بخیه  زدن نیست. زمان بهبودی شما پس از درمان به اندازه ناحیه تحت درمان و مقدار بافت برداشته شده بستگی دارد. بهبودی معمولاً در عرض دو تا چهار هفته اتفاق می افتد. اگر ناحیه وسیعی از بافت درمان شده باشد، ممکن است بیشتر طول بکشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *