دسته‌بندی نشده

تجهیزات پزشکی: جامعترین دسته بندی از تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی : جامعترین دسته بندی از تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی : جامعترین دسته بندی از تجهیزات پزشکی

تجهیزات و لوازم پزشکی دسته‌بندی‌های مختلفی دارند، اما دسته‌های اصلی عبارتند از: تجهیزات پزشکی الکترونیکی، تشخیصی، جراحی، تجهیزات پزشکی بادوام (DME)، مراقبت‌های حاد، و نگهداری و حمل‌ونقل و همچنین تجهیزاتی که برای نگهداری و انتقال لوازم پزشکی استفاده می شود. تجهیزات پزشکی به هر وسیله ای گفته می شود که برای مقاصد پزشکی و کمک به پزشکان و بیماران استفاده می شود.

استفاده از تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و کلینیک ها از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از تجهیزات به حرفه های پزشکی  به پزشکان اجازه می دهد تا نیازهای پزشکی بیمار را ارزیابی کنندو  در نتیجه، دانستن اینکه چه نوع تجهیزات پزشکی  مناسب است،  عملکردهای مختلف هر کدام و اینکه چگونه همه آنها به طور منسجم با هم کار می کنند مهم است تا بتوانیم بر اساس آن به بیمار کمک و درمان کنیم.  هر روز تنوع انواع تجهیزات و لوازم پزشکی در حال گسترش است. تجهیزات و ملزومات پزشکی دسته های مختلفی دارند، اما دسته بندی های اصلی عبارتند از: تجهیزات پزشکی الکترونیکی، تشخیصی، جراحی، تجهیزات پزشکی بادوام (DME)، مراقبت های حاد و تجهیزات زیبایی مانند میکروکانولا، سرسوزن مزوتراپی، کارتریج میکرونیدلینگ ، اسکالپ ونوجکت و ..

تاریخچه تجهیزات پزشکی

کشف چیزی که بر اساس استانداردهای مدرن به عنوان یک وسیله پزشکی در نظر گرفته می شود به حدود 7000سال قبل باز می گردد. 7000سال قبل از میلاد در بلوچستان که در آن دندانپزشکان دوران نوسنگی از مته ها و بند های کمانی با نوک سنگ چخماق استفاده می کردند. مطالعه باستان‌شناسی و ادبیات پزشکی رومی نیز نشان می‌دهد که بسیاری از انواع وسایل پزشکی در زمان روم باستان مورد استفاده قرار می گرفته است.   در ایالات متحده قانون فدرال غذا، دارو و آرایشی بهداشتی قانون FD&C در سال 1938 تنظیم شد و  بعداً در سال 1976، اصلاحیه‌های تجهیزات پزشکی به قانون FD&C، مقررات و نظارت بر دستگاه‌های پزشکی را که امروزه در ایالات متحده می‌شناسیم، ایجاد کرد. مقررات مربوط به تجهیزات پزشکی در اروپا که امروزه آن را می شناسیم در سال 1993 توسط آنچه در مجموع به عنوان دستورالعمل تجهیزات پزشکی (MDD) شناخته می شود، اجرایی شد. در 26 می 2017، مقررات تجهیزات پزشکی (MDR) جایگزین MDD شد.

بازار جهانی تجهیزات پزشکی

بازار جهانی تجهیزات پزشکی در سال 2006 به حدود 209 میلیارد دلار رسید و تخمین زده شد که در سال 2013 بین 220 تا 250 میلیارد دلار باشد. ایالات متحده 40 درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد و پس از آن اروپا (25 درصد)، ژاپن (15 درصد) و بقیه جهان (20 درصد) قرار دارند. اگرچه اروپا در مجموع سهم بیشتری دارد، ژاپن دومین سهم بازار کشور را دارد. بزرگترین سهم بازار اروپا (به ترتیب اندازه سهم بازار) متعلق به آلمان، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا است. بقیه جهان شامل مناطقی مانند (بدون ترتیب خاصی) استرالیا، کانادا، چین، هند و ایران است.

دسته بندی تجهیزات پزشکی از دیدگاه سایت آمازون

دستگاه های غیر تهاجمی: در داخل بدن قرار نمی گیرند. به عنوان مثال می توان به عصا، کلیه های مصنوعی و ویلچر اشاره کرد.

دستگاه های تهاجمی: این دستگاه ها هم در داخل و هم روی بدنه در داخل بدن قرار می گیرند. به عنوان مثال می توان به لنزهای تماسی، دستکش معاینه لنزها و .. اشاره کرد.

دستگاه های تهاجمی جراحی: این دستگاه ها یا در حین جراحی مورد استفاده قرار می گیرند و یا اینکه در قست های داخلی بدن قرار میگیرند.  به عنوان مثال می توان به چاقوی جراحی، کاتتر و سوزن اشاره کرد.

تجهیزات  فعال: دستگاه هایی که نیاز به منبع انرژی خارجی دارند. به عنوان مثال می توان به سونوگرافی، تجهیزات اشعه ایکس و تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) اشاره کرد.

تجهیزات کاشتنی: این وسایل در بدن کاشته می شوند. به عنوان مثال می توان به ایمپلنت های ارتوپدی، لنزهای داخل چشمی و کاشت سینه اشاره کرد.

دسته بندی تجهیزات پزشکی از دیدگاه وزارت بهداشت انگلستان

کلاس 1: نمونه هایی از جمله عینک، گوشی پزشکی، صندلی چرخدار، و فشار دهنده زبان

کلاس IIa:  این موارد شامل پر کردن دندان، لوله های تراکئوتومی و گیره های جراحی است

کلاس :IIb نمونه ها شامل کاندوم، صفحات تثبیت استخوان و ونتیلاتورهای ریه است.

کلاس: III شامل ضربان سازها، محرک های مغزی کاشته شده و دریچه های قلب هستند

تجهیزات تشخیصی

تجهیزات تشخیصی یکی از مهمترین ابزارهایی است که در بیمارستان ها فقط برای تشخیص وضعیت بیمار استفاده می شود. پزشکان و دیگر متخصصین مراقبت های بهداشتی باید هم از علائم بیمار و هم از داده های تشخیصی ارائه شده توسط تجهیزات پزشکی تشخیصی برای ارزیابی داخلی وضعیت سلامت بیمار استفاده کند، دلیل اصلی پشت این علائم هرگونه ناهنجاری موجود در اندام های مختلف بدن یا قسمت های اصلی متخصص مراقبت های بهداشتی است.

تجهیزات تشخیصی تجهیزات یا لوازمی  هستند که برای تشخیص، آزمایش یا یافتن شرایط بیمار استفاده می شود.  این تجهیزات برای تشخیص هر گونه ناهنجاری در اندام ها یا سایر قسمت های بدن که ممکن است باعث ایجاد علائم شوند استفاده می شود. بدون تجهیزات تشخیصی، متخصصان پزشکی قادر به تشخیص صحیح بیمار و ارائه درمان صحیح نخواهند بود.

 این تجهیزات در تشخیص بیماری‌ها به پزشک کمک می‌کنند. از جمله این تجهیزات می‌توان به دستگاه‌های زیر اشاره کرد:

ماشین ایکس ری، سیتی اسکن، ام ار ای، اسپیرومتر، الکتروانسفالوگرام، تجهیزات فراصوتی (اولتراسونیک)، تجهیزات پرتوپزشکی، تجهیزات پزشکی هسته‌ای، شنوایی سنج (ادیومتر)، الکتروکاردیوگرام، سی‌تی‌اسکن، ثبت نوار عصب و عضله.

تجهیزات پزشکی با دوام

اصطلاح “بادوام” به این دلیل است که این نوع تجهیزات مورد آزمایش کیفیت قرار گرفته اند و اصطلاحا با دوام هستند و یک بار مصرف نیستند.  ایمنی، پشتیبانی و راحتی هدف اصلی این نوع تجهیزات است . یک طرح بیمه درمانی برای ارائه چنین تجهیزاتی ضروری است زیرا آنها فقط تحت نظارت یک متخصص مراقبت های بهداشتی تجویز می شوند.  آنها عمدتاً در روند درمان بیماری های خاص استفاده می شوند.

تجهیزات پزشکی با دوام نوعی تجهیزات پزشکی است که به گونه ای طراحی شده است که بادوام باشد و از بیماران با خیال راحت و راحت پشتیبانی کند. این نوع تجهیزات عمدتاً به دلایل درمانی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند هم در بیمارستان و هم در منزل استفاده شوند. آنها قابل استفاده مجدد هستند و برای استفاده طولانی مدت طراحی شده اند.  این نوع تجهیزات فقط با تجویز پزشک قابل استفاده است. این یک دستگاه قابل استفاده مجدد طولانی مدت و بادوام است که می تواند در بیمارستان یا در خانه برای خدمات مراقبت از بیمار پس از درمان استفاده شود.  دسته های مختلف تجهیزات پزشکی بادوام شامل موارد زیر است: ویلچر دستی یا برقی تخت بیمارستان واکر، عصا، عصا (یا هر نوع دیگر از تجهیزات کمکی حرکتی) تجهیزات کششی تشک تحت فشار پمپ انسولین پمپ پستان نبولایزر بالابر بیمار بیلی چراغ و پتو دستگاه کلیه مخزن اکسیژن ثابت یا قابل حمل دستگاه اکسیژن ساز یا هواکش

تجهیزات بخش گوش و حلق و بینی

پزشک متخصص این رشته برای درمان بهتر بیمار به ملزومات تخصصی نیاز دارد. تنوع وسایل مورد نیاز برای معاینه گوش و حلق و بینی بسیار زیاد است. چرا که رشته گوش و حلق و بینی، طیف زیادی از بیماری ها را پوشش می دهد. این مقاله کوتاه از مجموعه مطب چیم به آشنایی با ملزومات مورد نیاز مطب گوش و حلق و بینی اختصاص دارد.

 این بخش شامل تجهیزاتی همچون اتوسکوپ، لارینگوسکوپ، استتوسکوپ، گوشی پزشکی ، چراغ قوه پزشکی

اتوسکوپ، لارنگوسکوپ، دستگاه شست و شوی گوش،  می‌باشد.

تجهیزات بخش نوزادان و اطفال

بخش اطفال شامل تجهیزات بخش‌های ویژه نوزادان (NICU) و ویژه اطفال (PICU) و همچنین بخش‌های عمومی نوزادان و اطفال می‌باشد. از جمله تجیهزات این بخش می‌توان انکوباتور، فتوتراپی، ترازو، وارمر، ونیلاتور را نام برد.

تجهیزات بخش جراحی

شامل ابزار جراحی و تجهیزات تخصصی جراحی می‌باشد. موفقیت یک جراحی به دقت تجهیزات و ابزار جراحی بستگی دارد.  انواع مختلفی از تجهیزات مورد استفاده در جراحی وجود دارد که هر کدام هدف خاص خود را دارند.

تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی

 

تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی  عمدتاً در کلینیک های پزشکی یا آزمایشگاه های تشخیصی استفاده می شوند. . تجزیه و تحلیل خون، ادرار، ژن ها و سایر مواد بیولوژیکی وظیفه اصلی این نوع تجهیزات است.  انواع مختلفی از تجهیزات پزشکی آزمایشگاهی وجود دارد اما مهم ترین انواع آن عبارتند از آنالایزر گاز خون، آنالایزر شیمی لوازم خونگیری آنالایزر الکترولیت ، شمارنده دیفرانسیل،  آنالایزر تست دارو،  آنالایزر انعقاد،  آنالایزر هماتولوژی، دستگاه آنالیز ادرار، سیستم میکروبیولوژیکی، بن ماری آزمایشگاهی، دستگاه آنالیزور،فیلم فوتومتر، الکترولیت آنالایزر، دستگاه سانتریفیوژ، سل کانتر، دستگاه فتومتر (طیف‌سنج مواد تشکیل دهندۀ خون)، اتوآنالایزر، کیت‌های آزمایشگاهی تشخیص طبی تجهیزاتی‌اند که در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات تصویربرداری

بخش تصویربرداری از بخش‌های درآمدزای بیمارستان است و تجهیزات آن از جمله رادیولوژی، MRI، آنژیوگرافی، ماموگرافی، فلوروسکوپی و سی‌تی‌اسکن جزو وسایل سرمایه‌ای و گران‌قیمت بیمارستان‌ها محسوب می‌شوند.

وسایل زنان و زایمان

به عنوان نمونه‌ای از تجهیزات تخصصی موجود در بخش زنان و زایمان می‌توان فتال مانیتورینگ (جنین‌یاب (سونو کید)) و دستگاه سونوگرافی را نام برد.

تجهیزات اتاق عمل

این بخش دارای وسایلی مانند دستگاه بیهوشی، چراغ سیالتیک، مانیتورینگ، گازهای بیهوشی، دستگاه ساکشن (مکش)، اکتروکوتر، گان جراحی و لباس اتاق عمل، شان‌ها، تورنیکه، کاپنوگراف ابزارهای جراحی و ….. می‌باشد.

تجهیزات دندانپزشکی

ابزارهای دندانپزشکی ابزاری هستند که متخصصان دندانپزشکی از آنها برای ارائه خدمات دندانپزشکی استفاده می کنند. آنها شامل ابزارهایی برای بررسی، دستکاری، درمان، ترمیم و برداشتن دندان ها و ساختارهای اطراف دهان هستند.  از جمله تجهیزاتی که در یک مطب دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به یونیت دندانپزشکی، آمالگاماتور، لایت کیور، کویترون، فورسپس اشاره نمود.

چراغ های جراحی :  نورهای جراحی با کیفیت بالا برای انجام اقدامات پیچیده در اتاق عمل ضروری است. چراغ‌های جراحی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در عین حال که کارکنان جراحی را خنک نگه می‌دارند نور سفید روشنی را برای روشن کردن محل جراحی و از بین بردن سایه‌ها فراهم می‌کنند،. چراغ های LED یا چراغ های هالوژن دو نوع چراغ جراحی هستند. چرغ های جراحی با رنگ سفید خالص، گرمای کمتر در میدان جراحی، نمایش رنگ دقیق تر، و کنترل سایه بهبود یافته  خدمات دندان پزشکی را تسهیل کرده است.

 میزهای عمل – میزهای عمل که به عنوان میزهای جراحی نیز شناخته می شوند، برای هر اتاق عمل ضروری هستند. یک بیمار در طول یک عمل جراحی روی میز عمل دراز می کشد. هدف از این میز این است که بیمار را در زمان عمل تیم جراحی در جای خود نگه دارد و ممکن است با استفاده از لوازم جانبی میز جراحی به قسمت های متحرک بدن بیمار کمک کند. میزهای عمل عمومی برای انجام طیف گسترده ای از روش ها طراحی شده اند در حالی که بقیه برای روش های خاص طراحی شده اند، به عنوان مثال میزهای ارتوپدی.

 بوم های جراحی – بوم های جراحی که به عنوان بوم های تجهیزات یا سیستم های مدیریت تجهیزات (EMS) نیز شناخته می شوند، برای محدود کردن سیم های برق از قطعات مختلف تجهیزات در OR طراحی شده اند . بوم های جراحی با از بین بردن به هم ریختگی سیم های مختلف، فضای کاری اتاق عمل را افزایش می دهند. بوم‌ها همچنین مسکنی را برای قطعات مختلف تجهیزات فراهم می‌کنند و به آن تجهیزات اجازه می‌دهند تا به بهترین نحو نیازهای بیمار و تیم جراحی را برآورده کنند. بوم ها از سقف آویزان هستند و به راحتی در سراسر اتاق عمل حرکت می کنند. بوم ها در طرح های مختلفی عرضه می شوند. طراحی انتخاب شده توسط تاسیسات ممکن است به فضای مورد نیاز OR بستگی داشته باشد. نمایشگرهای جراحی – جراحی کم تهاجمی به جراحان و اعضای تیم جراحی نیاز دارد تا آناتومی پیچیده بیمار را روی نمایشگرهای جراحی تجسم کنند. آنها همچنین تجسم روش را برای همه اعضای تیم ارائه می دهند. نمایشگرهای جراحی، از جمله نمایشگرهای دیواری و نمایشگرهای با فرمت بزرگ، به بازوهای نور جراحی، ستون‌های تجهیزات یا دیوار نصب می‌شوند و برای نمایش نمای نزدیک و واضح از محل جراحی استفاده می‌شوند. نمایشگرهای جراحی جدیدتر ممکن است تصویرسازی با وضوح بالا یا 4K ارائه دهند. سیستم‌های یکپارچه‌سازی اتاق عمل

  هماهنگ سازی تجهیزات-  یکپارچه‌سازی، اتصال تصویر و ویدئو در اتاق عمل برای بهبود گردش کار بسیار مهم است. هماهنگ سازی تجهیزات به کارکنان  اجازه می دهد تا در زمان واقعی هماهنگ و با یکدیگر همکاری کنند. علاوه بر این، یکپارچه سازی امکان کنترل از راه دور چندین قطعه از تجهیزات را فراهم می کند و ممکن است ترافیک نزدیک میدان جراحی را کاهش دهد. یکپارچه سازی امکان مشاهده و ارتباط از راه دور توسط کسانی را که  وارد محل جراحی میشوند را فراهم می کند. این کاهش ترافیک ممکن است خطر عفونت محل جراحی را کاهش دهد.

گرمکن– گرمکن که به عنوان کابینت گرم کننده نیز شناخته می شود، برای نگهداری و گرم کردن مایعات داخل وریدی (IV)، ملحفه ها و پتوها استفاده می شود. گرم نگه داشتن مایعات و ملحفه ها برای استفاده بیمار به کاهش خطر هیپوترمی کمک می کند. حفظ دمای طبیعی بدن در طول جراحی  بسیار حیاتی است.  این فناوری به حفظ دمای طبیعی بدن کمک می کند. دمای طبیعی بدن با بهبود نتایج بیمار مرتبط است. گرمکن ممکن است یک، دو یا سه محفظه داشته باشد و ممکن است متحرک یا ثابت باشد.

 سینک های اسکراب – شستن دست ها و ساعدها با اسکراب جراحی قبل از انجام عمل برای جلوگیری از عفونت در محیط جراحی حیاتی است. سینک های اسکراب توسط کارکنان OR برای “ماساژ کردن” قبل از جراحی استفاده می شود. شستن دست ها یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از انتقال باکتری ها است.

تجهیزات مصرفی و معاینه

تجهیزات مصرفی که در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار متنوع و گوناگون می‌باشند، برخی از این گونه‌ تجهیزات عبارتند از: نخ جراحی، کاغذهای مختلف، دستکش جراحی، کیسه ادرار، باند و گاز، سوزن‌های بیوپسی،وسایل تزریقی،  باند گچی، فیلم رادیولوژی، سرنگ، داروی ظهور و ثبوت، فیلترهای مختلف آزمایشگاهی، ماسک‌های ضدگاز، مواد ضدعفونی‌کننده، کیت‌های تشخیص طبی، سوزن فیستولا، سوند فولی، سوزن بخیه، ست تزریق خون، الکترودهای آزمایشگاهی و …… .

دیگر تجهیزات پزشکی

لوازم جانبی بیهوشی ماشین های بیهوشی بخارسازهای بیهوشی ونتیلاتورهای بیهوشی آرتروسکوپی اتوکلاوها گرم کن پتو تخت زایمان تجهیزات قلب مانیتورهای قلب کوتر سانتریفیوژها کولونوسکوپ لوازم جانبی دفیبریلاتور دفیبریلاتورها تجهیزات تشخیصی مجموعه های تشخیصی دیالیز دستگاه های نوار قلب واحدهای جراحی الکتریکی آندوسکوپی پمپ تغذیه انترال چراغ امتحان جداول امتحان مبلمان گاستروسکوپ چراغ های جلو تخت بیمارستان سیستم هیپوترمی دستگاه های جوجه کشی گرمکن نوزاد پمپ های تزریق آزمایشگاه لاپروسکوپی لیزرها منبع نور چراغ ها لیپوساکشن سنگ شکنی مبلمان پزشکی / پشتیبانی تجهیزات گاز پزشکی میکروسکوپ ها لوازم جانبی مانیتور مانیتورها حمل و نقل بیمار گرم کننده های بیمار ونتیلاتورهای تنفسی ترازو و وزنه واحدهای فشرده سازی متوالی تخلیه دود فولاد ضد زنگ برانکارد پمپ های مکش ابزار جراحی چراغ های جراحی سیستم موتور جراحی محدوده های جراحی جداول جراحی تله متری دستگاه سونوگرافی بخارساز هواکش ها تجهیزات دامپزشکی مانیتورهای علائم حیاتی اشعه ایکس

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *